Zoeken
  • MijnDrukte

Kies jij voor ‘mind full’ of ‘mindful’?

We worden dagelijks geconfronteerd met een continu veranderende omgeving. Het valt steeds meer op dat de maatschappelijke veranderingen alsmaar sneller en groter uitpakken, al helemaal in het digitale tijdperk waar we ons in bevinden. Denk maar aan de ene na de andere nieuwe app die weer op de markt verschijnt en de eindeloze ‘timelines’ op instagram of facebook.


Deze veranderingen creëren een nieuwe wereld om ons heen, van waaruit nieuwe informatie en ervaringen voortkomen. Hierdoor worden we dagelijks blootgesteld aan steeds meer ‘prikkels’ - de informatie die we ontvangen via onze vijf zintuigen (externe prikkels). Denk hierbij aan alles wat we zien, horen, voelen, ruiken, of proeven. We kunnen ook prikkels ervaren via onze gedachten en ons lichaam (interne prikkels). Denk maar aan lichamelijke sensaties, gevoelens en gedachten.


Ons lichaam en brein is bijna altijd actief en bezig met het ontvangen en verwerken van prikkels. Gedurende de dag moeten we steeds meer informatie opnemen en worden we regelmatig afgeleid door verschillende prikkels, zoals social media en de geluiden om ons heen. Wanneer je heel prikkelgevoelig bent, kun jij je niet of nauwelijks afsluiten voor prikkels. De hoeveelheid prikkels die je ontvangt komen ook nog eens heftiger binnen, wat ervoor kan zorgen dat je sneller afgeleid of overprikkeld raakt. Dit kan verschillende gevolgen hebben, denk maar aan chaos in je hoofd, vergeetachtigheid, minder controle over je lichaam, moeite met concentreren, etc.


Doordat je sneller wordt afgeleid, kost het meer moeite om je aandacht vast te houden en je te concentreren of focussen. Hier kan je met name last van hebben als het gaat om ‘saaie’ informatie of onderwerpen die je niet interesseren. Als je snel wordt afgeleid, dan is het ook lastig om je aandacht terug te brengen naar waar je mee bezig was. Zo kan leren, werken of opdrachten voltooien best een opgave zijn voor jou.

Wanneer iets jou juist heel erg interesseert, kan je ook in een ‘hyperfocus’ terecht komen. Dan ben je juist extreem geconcentreerd en sluit je je compleet af voor prikkels. Het kan dan voelen alsof je in je eigen ‘bubbel’ zit en niet doorhebt wat er om je heen gebeurd. Je omgeving kan dan moeite hebben om contact met je te leggen.


Er zijn vele mogelijkheden om met je prikkelgevoeligheid om te leren gaan, waar ik je graag mee wil helpen! Je kunt bijvoorbeeld leren bewust te worden wanneer, hoe en waardoor je wordt afgeleid (en welke gedragingen daarmee gepaard gaan). Vervolgens kan je leren de signalen op te vangen voordat je overprikkelt raakt en leren om hier adequaat op te reageren. Zodra je van jezelf weet wat jou uit je concentratie haalt, kan je ook letten op dingen die jouw focus juist stimuleren. Zo creëer je meer controle over je eigen gedrag en handelen, maar ook over wat er gebeurd met de informatie die in en uit jouw lichaam stroomt.


Mindfulness en ademhalingsoefeningen helpen hier ook bij. Je leert hierdoor namelijk om de aandacht terug te brengen naar waarop jij je wilt focussen, je gedachten tot rust brengen en op een andere manier met stemmingen en impulsen om te gaan. Hiermee creëer je balans, rust in je hoofd en zelfvertrouwen!


Niet alleen prikkelgevoelige jongeren kunnen baat hebben bij mindfulness, maar ook hun ouders. Mindfulness kan ouders helpen om op een kalme, bewuste manier met de aandachts- en gedragsproblemen van hun kinderen om te gaan. Dit heeft ook een positieve invloed op de band tussen kind en ouder!


Spreekt dit jou aan?

Mail, app of bel me dan gerust voor vragen of meer informatie.


Groetjes, Jasmijn


www.mijndrukte.nl

info@mijndrukte.nl

0612741177





6 keer bekeken
 
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram