Zoeken
  • MijnDrukte

Verschillende soorten van faalangst

In deze blog geef ik meer uitleg over faalangst! Ik hoop je op deze manier een duidelijker beeld te geven op welke verschillende manieren faalangst kan worden ervaren.


Cognitieve faalangst

Cognitieve faalangst is kort gezegd: bang zijn om fouten te maken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je heel perfectionistisch bent en alles tot in de puntjes ‘goed’ wilt doen. Dat zou kunnen komen doordat je bang bent dat iemand (bv. een leidinggevende of een leraar) teleurgesteld zal zijn wanneer je niet aan de gestelde verwachtingen voldoet. Als je onzeker bent van wat er van je wordt verwacht, kan dat ervoor zorgen dat je overmatig veel bevestiging vraagt of juist heel stil wordt. Op die manier lukt het niet om tevreden te zijn met jezelf en/of je (school)werk, en weet je eigenlijk ook niet of de ander dat zal zijn.


Juist die dingen die je tegenhouden, zullen je omhoog brengen.” – Dombo


Sociale faalangst

Sociale faalangst is eigenlijk de angst om door anderen afgewezen of uitgelachen te worden. Het zou kunnen zijn dat je bang bent dat een ander je ‘dom, raar of gek’ vindt.

Dit kan ervoor zorgen dat je gaat proberen om niet op te vallen, zodat mensen eigenlijk helemaal geen oordeel over je hebben. Op deze manier cijfer je jezelf weg door je anders voor te doen dan je bent. Je kan ook een tegenovergestelde houding aannemen: je bent juist heel aanwezig, maar voert een soort ‘show’ op, waardoor je je ook anders voordoet dan wie je daadwerkelijk bent.


Je bent moediger dan je gelooft. Sterker dan je eruit ziet en slimmer dan je denkt.” - Winnie de Pooh


Motorische faalangst

Motorische faalangst uit zich in het bang zijn om een beweging of handeling niet goed uit te voeren. Zo kan je bijvoorbeeld in de stress raken als je een koprol bij gym moet maken of als je voor een groep mensen moet presenteren. Wanneer je er niet op vertrouwd dat jouw lichaam kan doen wat er door een ander van jou gevraagd wordt, zou het kunnen zijn dat je lichaam blokkeert of verstijft. Het zou ook kunnen dat je een uitweg zoekt, (bv. naar het toilet) om het onzekere gevoel en de vervelende situatie te ontvluchten.


Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!” - Pippi Langkous


In alle gevallen van faalangst zijn er verschillende reacties mogelijk, ook wel bekend als:

  • Fight / vechten: je gaat in de verdediging.

  • Flight / vluchten: je ontvlucht de situatie of het gevoel.

  • Freeze / bevriezen: je verstijft of loopt vast.


Als je last hebt van faalangst, kan het moeilijk zijn om hulp te vragen of om erover te praten. Helaas kan niemand in je hoofd kijken en kunnen mensen je juist beter begrijpen wanneer je praat over wat er in je omgaat. Mijn nummer 1 tip is: vraag om hulp!

Dat is niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk kunnen we samen meer bereiken dan alleen. En wanneer je dit doet, zal je erachter komen dat mensen het vaak leuk vinden om een ander te helpen! Wanneer we elkaar en onszelf beter begrijpen, krijgt iedereen zijn welverdiende plekje toegekend en wordt de wereld een stuk mooier.


Klinkt iets in deze tekst je bekend in de oren of herken jij dit bij je kind?

Als je vragen hebt of begeleiding zoekt, bel, app of mail me dan gerust!


Groetjes, Jasmijn


www.mijndrukte.nl

info@mijndrukte.nl

06-12741177


9 keer bekeken
 
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram